EKKO DJ Course 2021: Een kijkje achter de knoppen – pop/indie
In december zette EKKO een zoektocht uit: we gingen op zoek naar een nieuwe lichting van Utrechtse dj’s. Ervaring? Niet nodig. De enige vereiste voor de deelnemers was een ongenaakbare motivatie. Ruim 140 deelnemers vulden een uitgebreid inschrijfformulier in, waarin ze hun liefde voor muziek aan ons verklaarden. We kozen daaruit zes deelnemers, die inmiddels volledig in het draaien zijn ondergedompeld door drie te gekke mentoren. Elke twee weken krijgen ze dj-les, in onze – nu nog – lege zaal.
Wie zijn onze zes dj’s in opleiding, hoe gaat het nu met ze en met welke track hopen zij een zaal plat te draaien zodra we weer mogen clubben? En hoe krijg je, volgens de mentoren, met die platen een volle zaal naar je hand, zelfs als een volle dansvloer al zo lang geleden lijkt? In deze reeks artikelen stellen we onze deelnemers en mentoren uit drie verschillende genres aan je voor. We trappen af met onze meest eclectische leerrichting: pop/indie!
Tekst: Vera Vaessen
Foto’s: a small production company
“Ik dacht eerst, dat past helemaal niet bij mij. Mijn grootste angst was de dj set-up, die CDJ’s (onderdelen van een dj-set, red.). Ik houd wel van knopjes en zo door de muziekinstrumenten die ik bespeel, maar het intimideerde me een beetje”, aldus Gilles, een van de pop/indie-deelnemers van de DJ Course. Hoewel hij gewend is om op het podium te staan met zijn band Banji, voelde draaien als dj voor hem toch als andere koek: “Je bent dj en je moet het echt met de muziek doen, er is geen frontman die af en toe iets voor je kan fixen.” Toch schreef hij zich in voor de cursus, omdat zijn muzikale handen in deze tijd nóg meer begonnen te kriebelen en hij zich breder wilde ontwikkelen dan alleen het bandleven.
Anne had al een aantal jaren het idee om te leren draaien, maar de oproep voor de DJ Course hielp haar over de drempel heen om het nu toch écht te gaan doen: “Ik had via vrienden gehoord over de DJ Course en zij zeiden allemaal: moet je gewoon doen, An. Het was voor mij echt even de schop onder de kont om het gewoon te gaan doen.” Eén of twee keer eerder stond alle al in een dj-booth. Toen kreeg ze achter de knoppen een stoomcursus van haar vrienden, maar die draaiden vooral house en techno. “Daardoor had ik me de DJ Course wel iets anders voorgesteld, want zij leerden me vooral over goede overgangen. Maar draaien is eigenlijk veel minder technisch dan ik dacht. Michiel vertelt vooral over hoe je de sfeer bepaalt.”
Met Michiel bedoelt ze mentor Michiel Peeters, dj en dance-programmeur bij TivoliVredenburg. Zelf leerde hij tien jaar geleden draaien in Virtual DJ. Zijn eerste boeking was bij Wildgroei in EKKO, waar hij met een tas cd’s moest afkomen en geen idee had hoe de techniek werkte. Dat kwam na de aanschaf van een eigen set-up en een heleboel draaiuren gelukkig allemaal goed. Inmiddels heeft hij zich gerealiseerd dat techniek niet per se het belangrijkste is: “Dj’s die echt goed zijn kijken verder dan alleen techniek: wat is eigenlijk de functie van een dj en hoe verhoud ik mij daartoe?”
Intussen heeft hij die vraag voor zichzelf beantwoord en geeft hij het antwoord met alle liefde door tijdens de lessen aan Gilles en Anne. “Eigenlijk bestaat de nacht uit een energielijn die je zou kunnen zien als grafiek. Daar hebben veel verschillende dingen invloed op: temperatuur, het aantal mensen, de dag van de week, et cetera. Waar je dan zelf invloed op hebt, is de muziekselectie. Ik probeer de dj’s te laten beseffen waar die energielijn uit bestaat en hoe je daar zelf in kan navigeren: wanneer speel je de juiste track op het juiste moment?”
Als het Anne even uitkomt, vindt dat juiste moment plaats tijdens Lowlands, in de ArmadiLLow: “Die sfeer… Ik weet niet, het voelt echt als een magische plek. Het is zo’n andere wereld, als ik er nu aan denk word ik eigenlijk al nostalgisch.” Wat ze daar zou draaien? “Sowieso iets van Goldband.”
Gilles lette hiervoor nooit zo op wie er achter de draaitafels stond, maar nu wel. Ook is hij na vijf lessen al anders beginnen luisteren naar muziek: “Eerst lette ik vooral op productie, songwriting en zo, maar nu ook op punten in de track waar je zou kunnen mixen.” En een track die in ieder geval mixbaar is voor als de clubs weer open gaan? “Oh, ik open even Rekordbox (programma waarmee dj’s onder andere muziek op hun USB-stick zetten, red.), dan kan ik goed kijken. Ik denk… What If I Go van Mura Masa of Lost In Yesterday van Tame Impala.”