Utrechts festival vol avontuurlijke muziek op verschillende locaties.
Rumor is een festival voor avontuurlijke muziek. Centraal staat innovatieve muziek op de scheidslijn waar jazz, pop en gecomponeerde muziek samenkomen. Rumor wordt op onregelmatige basis georganiseerd in Utrecht. De gebruikelijke formule voor een Rumor avond is: drie concerten op drie locaties, voor één prijs.
20.15: Carate Urio Trio – EKKO
De Belgische saxofonist/klarinettist Joachim Badenhorst kennen we in Nederland van het Han Bennink Trio. Internationaal timmert Badenhorst in verschillende groepen aan de weg, zoals met Red Rocket (Ierland), Mogil (IJsland) en Rawfishboy (Frankrijk). Badenhorst is een ondernemende musicus, die zojuist een nieuw label lanceerde (KLEIN, check ook zijn trio met John Butcher & Paul Lytton!), waarop hij het zevenkoppige Carate Urio Orchestra introduceert. In dit orkest ontdekken we maar liefst zes nationaliteiten die avant-garde en improvisatie in het hart dragen. Meer nog dan die veelkleurige line-up, is het de muziek die opvalt. Zo wordt er regelmatig gezongen en even nadrukkelijk naar de wereld van de rock gelonkt als naar die van de improvisatie en avant-garde. Hitlijstmateriaal is het niet, maar er zijn invloeden merkbaar uit postrock, filmmuziek, minimalisme en lo-fi folk. Joachim Badenhorst komt naar Rumor met twee musici uit het Orchestra: de Ierse drummer/gitarist/zanger Sean Carpio en de Catalaanse zanger/gitarist Nico Roig.
21.00: Nadar Ensemble – Portret Stefan Prins – RASA
Jonge componisten laten steeds vaker invloeden uit computergames toe in hun werk. Zo ook in Generation Kill, genoemd naar het gelijknamige computerspel, van de Belg Stefan Prins. Prins is pianist, componist en natuurkundige. Ook studeerde hij sonologie aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Hij ziet het als een kerntaak om de grenzen tussen virtueel en reëel, tussen technologie en menselijkheid te onderzoeken. “Oorlog als een game: dat wilde ik toonbaar maken in Generation Kill.” Afgelopen jaar zorgde het stuk voor veel ophef tijdens de wereldpremière in Donaueschingen De toonaangevende muziekrecensent Alex Ross tekende hier het volgende op: “Nothing made a deeper impression than Generation Kill, an explosive synthesis of live and electronic sound by the thirty-three-year-old Belgian composer (…) The result was mind-bending, and not in a druggy, blissed-out way. As the composer intended, it was disturbingly difficult to tell what was real and what was virtual. The musicians were caught in temporal loops, as if Philip K. Dick had written a novel about chamber music.” Naast Generation Kill”. zullen ook Piano Hero #1 & #2 en Ensuite van Prins worden uigevoerd.
22.15: Xenia Rubinos – EKKO
Ze komt oorspronkelijk uit Cuba en heeft een deel Porto Ricaanse roots, maar ze woont al jaren in Brooklyn waar het nachtleven en de no wave avant-garde hun sporen hebben achtergelaten op haar artistieke persoonlijkheid. Xenia Rubinos maakt vrolijke indiepop met overstuurde synthesizers, charmante en eigenwijze zangpartijen van de dame zelf met invloeden uit folk, wereldmuziek, mathrock en soms zelfs donkere new wave. “I don’t really think about genres, and I think that’s why my music sounds the way it does. I’m thinking more about texture and sound and flavors.” En hoe klink dat dan precies? Wat dacht je van St Vincent die met Zach Hill (HELLA) in de studio zit. Of Tune-Yards zonder de ukelele maar met casio’s. Waarschijnlijk heeft David Byrne haar talent nog niet aanschouwd anders waren haar platen allang bij Luaka Bop verschenen. Ons vermoeden is overigens dat oude Talking Heads-liefhebbers hier wel pap van lusten
€16,00 reguliere entree
€13,00 entree U-pas/student/CJP