Home

DOOMSTAD #3

+ Esben and the Witch, Ortega, MNHM

Concert
Datum
za 30 sep 17
Open
19:30
Aanvang
20:00
Locatie
Gepresenteerd door
EKKO + NEVER MIND THE HYPE:

BLACK METAL, DOOM, SLUDGE, STONER, DRONE...ZOLANG HET MAAR HARD, INTENS, HYPNOTISEREND EN HEEL ERG GOED IS.

De Domstad staat al op de kaart als dé muziekstad van Nederland, maar kan zo nu en dan nog wel wat rauwe energie en hellevuur gebruiken. Doomstad is het nieuwe brandmerk voor muziek van het loodzware en pikdonkere soort. Black metal, doom, sludge, stoner, drone…zolang het maar hard, intens, hypnotiserend en heel erg goed is. EKKO en Never Mind The Hype delen hetzelfde enthousiasme voor deze niche en zijn vastberaden het evangelie in Utrecht te verkondigen.

Esben And The Witch 
Esben and the Witch heeft zichzelf duidelijk overtroffen met vierde plaat Older Terrors, een onheilspellend epos dat je langzaam meesleurt en meedogenloos opslokt via vier zorgvuldig opgebouwde stukken. Voorheen kwam je er nog mee weg om het trio uit Brighton ‘gothic pop’ of zelfs ‘triphop’ te noemen, maar nu zou ‘apocalyptische post-rock met strakke doom en stoner riffs, zuivere vocalen van Rachel Davies en spookachtige spanningsbogen’ beter op z’n plek zijn. Een geslaagde koerswijziging dus, en daarmee een ideale afsluiter voor op Doomstad.

Ortega
Ortega is de naam van het machtige monster uit Groningen dat de taal van de sludge, doom en post-metal vloeiend spreekt en inmiddels ook ver buiten de grenzen gehoord wordt. Daar staan we niet van te kijken, want laatste plaat Sacred States is van begin tot eind een boeiende en intense trip, duidelijk beïnvloed door bands als Neurosis en Cult of Luna. Ze bliezen ons op de laatste editie van Le Guess Who? al omver en verdienen natuurlijk gewoon een plek op Doomstad. 

MNHM
MNHM (voorheen bekend als Mannheim) is zo’n band die het voor elkaar bokst om talloze muziekstijlen op een hoop te gooien en daar een prachtig eigen genre van te boetseren. Noiserock, mathrock, free jazz, doom en post-rock worden samengesmolten in een hypnotiserende en oorverdovende geluidsmuur, waarbij de gemanipuleerde saxofoonklanken van Dead Neanderthals’ Otto Kokke een belangrijke rol spelen. De ‘melodic noise’ (zoals ze het zelf graag omschrijven) op tweede plaat Of Empires Past maakt vooral live grote indruk, ondervonden we op Roadburn eerder dit jaar.

Artwork door Bob Mollema.