Home

Synthese presenteert Ragazze Quartet en Jessica Ekomane

Concert
Datum
za 16 apr 22
Open
19:30
Aanvang
20:00
Locatie
Gepresenteerd door
Locatie: Pieter Baan Centrum

Een zoektocht naar de samensmelting van modern klassiek, elektronica en pop.

Deze editie van Synthese vindt plaats in het Pieter Baan Centrum.

De komende Synthese staat in het teken van ruimte en ritme. In het Pieter Baan Centrum voert het Ragazze Quartet het voor hen speciaal geschreven The Evergreen uit van Caroline Shaw. Shaw is de jongste winnaar ooit van de Pulitzer Prize voor compositie en heeft eerder samengewerkt met Kanye West en Roomful of Teeth. In The Evergreen laat Shaw zich inspireren door mens-natuur relaties en onderzoekt ze ruimtelijke concepten en hoe die worden gebruikt om de natuur vorm te geven. Deze thema’s klinken na in het werk van de elektronische producer Jessica Ekomane die op een spatiaal geluidssysteem creëert ze met subtiele verschuivingen en ruimtelijke effecten een fysieke en cathartische geluidservaring. Jessica Ekomane heeft in 2019 haar installatie gepresenteerd op de Biennale in Venetië en speelde eerder op CTM festival en Unsound.

Ragazze Quartet speelt klassieke en moderne strijkkwartetten: bevlogen en op het hoogste niveau. Met spraakmakende programma’s heeft het kwartet zich ontwikkeld tot een van de meest frisse en toonaangevende stemmen in de klassieke muziek. Op Synthese speelt het kwartet werk van de componiste Caroline Shaw, hét Amerikaanse compositietalent van nu. Zelf tevens violiste, altvioliste en zangeres, won zij als jongste componiste ooit een Pulitzer Prize voor haar Partita for 8 Voices. Speciaal voor het Ragazze Quartet schreef zij een nieuw strijkkwartet, dat ze zelf omschrijft als haar ‘Climate Piece’. 

Jessica Ekomane is elektronisch muzikant en geluidsontwerper, geboren in Frankrijk en woonachtig in Berlijn. Middels live performances met hi-fi vierkanaals geluid en installatiekunst, wordt fysieke ontlading gezocht en de ruimtelijke akoestiek verkend. Vernuftige ritmestructuren en innemende geluidslandschappen op het grensvlak van noise en melodie vinden hun grond in vraagstukken omtrent individuele en collectieve luisterervaringen, of maatschappelijke verwachtingen van live-muziek.