Home

Uncloud

+ Deena Abdelwahed + Zoe Mc Pherson + GNOD (R&D) e.a.

Club
Datum
za 16 feb 19
Open
20:00
Aanvang
21:00
Locatie
Voor liefhebbers van
Rewire, Sonic Acts, FIBER

Een uitdagende ontdekkingstocht waarin de grenzen van kunstvormen, ruimte en geluid worden opgezocht.

Alles heeft zijn plek. In huis, in de stad. We laten het staan waar het staat, zijn waar het hoort. Behalve tijdens Uncloud. Kunstdisciplines, ruimte en geluid komen samen tot een nieuw geheel dat je zintuigen opschudt en grenzen doorbreekt. Geluid wordt zichtbaar en beeld hoorbaar. Het digitale zo tastbaar mogelijk. De ruimte geherdefinieerd. Niets staat meer stil. Alles is in beweging en in ontwikkeling. Word onderdeel van het proces tijdens Uncloud: de plek waar uitdagende muziek, van gepolijst tot ruw, samenkomt met nieuwe werelden.

Deena Abdelwahed (dj-set)
Opererend op het grensgebied van avant-garde, club en onderzoek, zoekt de uit Tunesië afkomstige, maar in Europa actieve Deena Abdelwahed naar een artistieke totaalbeleving die je weghaalt uit je comfort zone van onverschilligheid en politieke passiviteit. Haar EP Klabb (2017) verkent beats zoals haar DJ-sets dat ook doen, maar met nieuw album Khonnar verkent Abdelwahed ook de duistere livekanten van haar oeuvre. Al eerder op Rewire, bij Boiler Room en in vele art labs doorheen het continent, nu ook op Uncloud!

Zoe McPherson
De Brusselse Zoe McPherson haalt haar inspiratie niet alleen uit out-of-the-box electronica, maar ook uit etnomusicologisch onderzoek. Zo hoor je in haar kaleidoscopische werk West-Afrikaanse Voodoochants, elementen uit de Inuitcultuur en inzichten uit het Koerdische feminisme. Haar laatste project String Figures is daar een perfect voorbeeld van: op dit kunstwerk komt polyritmische electro à la Jlin samen met tribal-elementen, met een geheimzinnige, explorerende ondertoon. Noteer Zoe McPherson maar alvast in je tijdschema voor een verbluffende botsing tussen werelden, geschiedenissen en culturen, vlak voor je neus.

GNOD (R&D)
Al meer dan tien jaar is GNOD uit Manchester een immer ontwikkelend muzikaal project dat nooit hetzelfde is. Al meer dan veertig bandleden kwamen en gingen, genres werden verkend, disciplines werden overbrugd en verschillende settings werden aangenomen. Zo speelt GNOD op Uncloud in een Research & Develop-setting bestaande uit oprichters Chris, Paddy en… jullie. GNOD R&D is niet alleen een exploratieve performance met gastmuzikanten, nieuwe instrumenten en multidisciplinaire ideeën, maar ook een open stage waarbij je zelf zang, geschreeuw, dans en spel (middels eigen instrumenten of apparatuur) mag bijdragen.

Bendik Giske
Noorwegen en Denemarken. Free jazz en dancemuziek. Schouwspel en geluid. Allemaal compleet verschillende dingen die zo natuurlijk samensmelten in de shows van Bendik Giske, dat het lijkt alsof ze nooit los van elkaar bestonden. Evenveel geïnspireerd door het Berlijnse nachtleven als de circulaire ademhaling van Evan Parker, communiceert Bendik kwetsbaarheid, volharding en het fysieke – allemaal vanuit een queer perspectief – middels een imponerend, duizelingwekkend, extatisch saxofoongeluid. 

Renick Bell (live coding)
Voor de liefhebbers van de technische kant van elektronische muziek is er Renick Bell: de in Tokio woonachtige computer-muzikant, programmeur en leraar. Bell combineert al jaren zijn liefde voor muziek en produceren met onderzoek en coderen. Hij studeerde af aan de doctorale opleiding aan de Tama Art University in Tokio, maar zijn huidige interesse ligt bij live-codering, improvisatie en algoritmische compositie met behulp van open source software. In augustus bracht hij zijn album ‘Seagrave’ uit, dat met lovende kritieken werd ontvangen en door het gerenommeerde FACT Magazine werd uitgekozen als een van de 50 beste albums van 2018. Op plaat al hoog in impact, maar live zet Renick Bell je wereld op z’n kop, om ‘m daarna nog eens door elkaar te schudden, eindigend met een mokerslag.

Mark IJzerman
Pareidolia. Misschien ken je het woord niet, maar met de betekenis erachter ben je vast en zeker bekend. Zo zien we vaak een gezicht in de maan doordat ons brein patronen lijkt te herkennen, die er daadwerkelijk helemaal niet zijn. Mark IJzerman verkent in zijn audiovisuele performance Cantus Viscous dit fascinerende psychologische concept. Met behulp van een video synthesizer en tape-loops interacteert beeld met geluid en wordt je herkenningsvermogen op de proef gesteld.

Pin only
18+